På denne side og de følgende 3 sider kan du finde en masse information om søgemaskiner og internet søgning:
- Side 1: Generelle internet søgemaskiner.
- Side 2: Tips til effektiv søgning.
- Side 3: Specielle søgninger (dvs. søgninger inden for specielle emner på de generelle søgemaskiner).
- Side 4: Special-søgemaskiner (mange nyttige links).
- Alle links: Alle links fra de 4 sider samlet på én side.
Du kan gå direkte til en af de følgende sider ved at klikke på siden ovenfor.
Internettet indeholder i dag en enorm mængde data. Den individuelle bruger af
internettet kan i dag sidde i sit eget hjem og få adgang til information, som
det før i tiden var meget besværligt eller ofte umuligt at få fat i. Nøglen til at
få glæde af denne væld af information er at vide, hvordan man skal
finde de ting, man er interesseret i. Det er derfor en god idé at bruge lidt tid på
at lære at søge effektivt på internettet.
Statistik og relevans
Alle kender i dag "Google", som er internettets dominerende "search engine" (søgemaskine).
Du kan finde statistik om søgemaskiner på Links 1-4a. Google har over 65% af trafikken i USA
(Link 4) og tæt på 80% i Europa (Link 4a),
og har formentligt den største database af websider. Det er svært at finde up-to-date
information om størrelserne.
Mange søgemaskiner bruger andres databaser, og situationen
skifter hele tiden. Yahoo brugte en overgang Google's database,
og AlltheWeb og AltaVista begyndte at bruge Yahoo's database (Inktomi) i marts 2004.
Et andet eksempel er søgemaskinen Lycos, som i 2004 begyndte at bruge Yahoo's database,
men i 2005 skiftede til Ask Jeeves (nu: Ask). Eftersom den danske søgemaskine Jubii,
så vidt vi ved, er baseret på Lycos, har deres resultater sandsynligvis ændret sig på lignende måde.
Billedet er efterhånden meget kompliceret, hvilket man kan få et indtryk af på
Links 5 og 5a, og på Link 6 kan du finde en
interessant grafisk præsentation af hvem der får data fra hvem. I 2008 påstod Yahoo, at den havde
den største database (på over 1 petabyte, som er 1 million GB, Link 6a),
som i juli 2009 skulle være vokset til 10 petabytes (Link 6b). Om
den er større end Googles, skal vi ikke kunne sige, men det er en kendsgerning, at man ofte får
flere søgeresultater fra Yahoo, end man får fra Google. Det kan du f.eks. checke ved at bruge
Polymeta på Netkviks forside, idet den giver dig antallet af resultater fra begge.
Antallet af resultater er dog ikke det vigtigste for brugeren. Det er derimod kvaliteten af de resultater,
der bliver listet øverst, eftersom de fleste brugere kun kigger på de første 10-20
resultater. Kvaliteten afhænger ikke kun af databasens størrelse, men i høj grad af den algoritme
der bruges til at bestemme rangfølgen, Ifølge en undersøgelse foretaget i 2006 (Link 7) gav
Microsofts søgemaskine (MSN, der blev til Live Search, og som nu hedder Bing) resultater
med bedre relevans på den første side end Google og Yahoo.
Men det afhænger nok af, hvad man søger efter, så vi anbefaler, at du gør dine egne erfaringer.
I et forsøg på at give brugeren mere relevante resultater, har Yahoo indført en funktion, der hedder
"Also try:". Den findes desværre ikke i den danske udgave af Yahoo, men kun i den engelske.
På Google kan du muligvis forbedre relevansen af dine søgeresultater ved at klikke på "Lignende"
("Similar" i den engelske udgave), når du har fundet et søgeresultat, som er tæt ved det, du er efter.
I det følgende vil du finde søgemaskiner, som opdeler resultaterne i kategorier, hvilket også er et
forsøg på at gøre det nemmere for brugeren at finde relevante resultater.
Primære søgemaskiner
For at finde den bedste søgemaskine til dit specifikke behov må du simpelthen prøve dig frem, til du
finder den søgemaskine, der passer dig bedst. Hvis du ikke har tid eller lyst til at eksperimentere,
og du kun vil bruge én søgemaskine, så brug Google. Den er ikke blevet den dominerende søgemaskine uden grund.
En af fordelene ved Google er, at der findes udgaver på mange sprog.
Hvis du befinder dig i Danmark, får du automatisk google.dk, når du går til google.com,
og hvis det primære sprog i din browser er sat til dansk, kommer siden op på dansk.
Du kan nu vælge at søge "på nettet", "sider på dansk", eller "sider fra Danmark". Vi anbefaler,
at du bruger "sider på dansk" fremfor "sider fra Danmark", eftersom der findes en del danske websider,
som er hosted på en server i et andet land.
De fire største af de primære søgemaskiner med deres egen database af websider er i dag Google,
Yahoo, Bing (tidligere MSN/Live Search), og Ask (Links 8-11).
Gigablast og Entireweb (Links 12-13) har hver deres egen database, men
er mindre end de andre. Yahoo og Microsoft's Bing har ligesom Google en dansk version, men de kommer
ikke automatisk op, når man går til den engelske version på yahoo.com og bing.com.
Link 8-10) peger på de danske versioner. Vi har også inkluderet Exalead
(Link 14), som er fransk ejet, men præsenteres på engelsk. Den tillader valg
af sider fra Danmark og dansk sprog (under "Advanced") og har en speciel måde at præsentere resultaterne på,
med et lille billede af websiden. Desuden kan du tilføje dine egne links - med billede - på forsiden,
en nyttig detalje. AltaVista (Link 15) var engang en primær søgemaskine,
men bruger i dag Yahoo's database. Den har en interessant valgmulighed,
som hedder Dansk+Engelsk og kan i øvrigt kombinere alle sprog, hvilket ikke er almindeligt.
En anden udgave af Yahoo i et minimalistisk design er AlltheWeb (Link 15a).
Meta søgemaskiner
Ifølge en undersøgelse foretaget af Dogpile (som ejes af InfoSpace, se
Link 16), er overlappet mellem de data, der findes i de fire primære
søgemaskiners databaser, meget mindre end man skulle tro (mindre end 1%). Denne konklusion bruger
de til at argumentere for brugen af "meta" søgemaskiner, dvs. søgemaskiner, der bruger flere andre
søgemaskiner og giver dig et kombineret resultat. Prøv f.eks. de meta søgemaskiner, der er listet i
Links 17-36. På nogle af disse kan du selv vælge hvilke søgemaskiner, der
skal bruges i din søgning, nogle kan liste resultaterne i kombineret form
eller per søgemaskine, og på nogle kan du vælge, at resultaterne kun skal indeholde sider
på dansk eller fra Danmark. Flere af dem sorterer resultaterne i kategorier. Bemærk, at mange af
dem ikke leverer resultater fra alle de søgemaskiner, de siger, de bruger.
Metacrawler leverer resultater fra de 4 største, primære søgemaskiner,
som er omtalt ovenfor, og du kan vælge resultater på dansk under "Advanced". Den er derfor
brugt på Netkviks forside.
Dogpile og Killerinfo siger også, at de leverer
resultater fra "de 4 store", men sommetider mangler der resultater fra en eller flere af de 4. På Dogpile
kan du også vælge resultater på dansk under "Advanced". Killerinfo husker sproget,
hvis du har sat det én gang. Info.com siger, at de leverer resultater fra
de 4 store plus 10 andre søgemaskiner, men desværre oplyser de ikke, hvor resultaterne kommer fra.
Et andet godt valg er qksearch, hvor du kan vælge sider fra Danmark, og
den husker valget i efterfølgende søgninger. Clusty husker sprogindstillingen,
men har ikke det bedste valg af underliggende søgemaskiner.
Hvis du accepterer resultater på alle sprog (de fleste vil være på engelsk) er PolyMeta
eller AllPlus blandt de allerbedste. De bruger begge "de 4 store" og har en del avancerede egenskaber.
AllPlus er en nyere version af PolyMeta, men vi foretrækker PolyMeta, fordi (1) man selv kan vælge de søgemaskiner,
man vil bruge, (2) den har 4 ekstra søgemaskiner (inkl. Exalead og Gigablast), og (3) den fortæller, hvor mange resultater
den får fra hver søgemaskine. Vi har derfor anbragt PolyMeta på Netkviks forside. Google har for nogen tid siden
udtalt, at de arbejder på en såkaldt "universal search", som præsenterer resultater med generelle links, nyheder, billeder, videos
og blogs på samme tid. Det ser ud til, at AllPlus er kommet Google i forkøbet.
Vi har også anbragt et link til ixquick på forsiden, eftersom den præsenteres på dansk
og har et interessant valg af underliggende søgemaskiner, som inkluderer Jubii. Også inkluderet er AlltheWeb og
Altavista, som i dag bruger Yahoo's database, samt Bing og EntireWeb, men desværre er Google ikke med.
Pandia er måske ikke den bedste, men deres sider har en masse information om søgemaskiner og søgning
i almindelighed.
Foruden at fungere som en meta søgemaskine kan man på Alltheinternet's hjemmeside vælge mellem 20 andre
søgemaskiner samt links til mange populære internet sites. På searchenginez.com (Link 33),
som kalder sig selv for en "meta meta" søgemaskine, og på Multi Web Search
(Link 34), kan man
søge med flere valgbare søgemaskiner samtidigt, både primære og meta. Man får dog ikke et integreret resultat,
men får i searchenginez.com et separat vindue med resultater for hver søgemaskine, mens Multi Web Search
præsenterer alle resultaterne i ét vindue med hver søgemaskine i en separat frame (max 4 ad gangen). Multi Web Search har
en imponerende liste på 98 søgemaskiner, og hvis du kun vælger en ad gangen, kan du bruge denne side
som adgang til mange søgemaskiner. Hvis du foretrækker en side med søgefelter
for hver søgemaskine, kan du prøve 20search.com (Link 35)
eller Omnicast (Link 36).
På Links 37-44 har vi listet nogle såkaldte visuelle søgemaskiner, som præsenterer
søgeresultaterne i et grafisk format. Måske er der en af dem, som lige er noget for dig.
En oversigt over danske søgetjenester kan findes på DK-Finder (Link 45).
Her bliver Jubii (Link 46) omtalt som Danmarks største og ældste, men hvis vi
medregner google.dk som en dansk søgemaskine, så er Jubii næppe den største.
En anden søgemaskine, der er meget brugt i Danmark, er Eniro (Link 47).
Den har et mærkat, som siger "enhanced by Google".
DK-Finder har Eniro søgefelter for forskellige slags søgninger, inklusive personsøgning. Den danske
søgemaskine søgning.dk (Link 48) får sine data fra hollandske www.vang.net. Hvis du gerne vil slippe for
alt det ekstra stof, der er på deres forside, kan du bruge deres "Quick Search" (Link 49),
hvor du blot får et søgefelt. Findlet.dk (Link 50) er en dansk søgemaskine, som er baseret på,
at brugerne selv indsætter de websider, de gerne vil have inkluderet i FindLets database.
De Gule Sider (Link 51) har den bedste oplysning for adresser og telefonnumre i Danmark.
|
Noter til nedenstående links:
°) |
Valg af søgemaskiner (under "Advanced" eller "Customize").
|
¹) |
Kombinerede resultater eller per søgemaskine
(ofte under "Advanced" eller "Preferences").
|
²) |
Valg af "sider på dansk" eller "sider fra Danmark" (under "Advanced" eller
"Preferences").
Bemærk: For de
søgemaskiner, der ikke tillader valg af sprog eller land, kan du med fordel tilføje ordet "dk"
i din søgning, hvis du ønsker sider på dansk eller fra Danmark,
f.eks. software dk. Hvis dine søgeord er meget typisk
danske ord, f.eks. hestevogn, behøver du ikke at tilføje noget.
|
³) |
Sortering af resultater i kategorier.
Rødt Link: Søgesiden præsenteres på dansk.
|
|
Link 1: |
Seoconsultants (trafik, 2006-2010)
|
Link 2: |
Submitawebsite (trafik, Apr 2008)
|
Link 3: |
Searchenginewatch (trafik, Dec 2008)
|
Link 4: |
comScore (USA trafik, Jan 2010)
|
Link 4a: |
comScore (Europa trafik, Mar 2008)
|
Link 5: |
Searchenginewatch (databaser op til 2003)
|
Link 5a: |
Searchengineshowdown (oversigt 2007)
|
Link 6: |
Search-engine-decoder (grafisk oversigt 2007)
|
Link 6a: |
InformationWeek (Yahoo >1 petabyte)
|
Link 6b: |
dbms2 (Yahoo på 10 petabytes)
|
Link 7: |
Relevans af Søgemaskiners Resultater
|
Link 8: |
Google (primær)
|
Link 9: |
Yahoo (primær)
|
Link 10: |
Bing (primær)
|
Link 11: |
Ask (primær)
|
Link 12: |
Gigablast (primær)
|
Link 13: |
Entireweb (primær)
|
Link 14: |
Exalead (primær)
|
Link 15: |
AltaVista
|
Link 15a: |
AlltheWeb
|
Link 16: |
Dogpile rapport (2007)
|
Link 17: |
Metacrawler (meta ¹ ²)
|
Link 18: |
Dogpile (meta ¹ ²)
|
Link 19: |
Killer Info (meta ° ² ³)
|
Link 20: |
info.com (meta ²)
|
Link 21: |
qksearch (meta ° ¹ ³)
|
Link 22: |
PolyMeta (meta ³)
|
Link 23: |
AllPlus (meta ³)
|
Link 24: |
ixquick (meta ° ²)
|
Link 25: |
Mamma (meta ¹)
|
Link 26: |
Clusty
(meta ² ³)
|
Link 27: |
Jux2
|
Link 28: |
ZapMeta (meta ³)
|
Link 29: |
iZito (meta ² ³)
|
Link 30: |
Surfwax (meta ¹)
|
Link 31: |
Pandia (meta ²)
|
Link 32: |
Alltheinternet (meta, samt valg mellem 52 søgemaskiner)
|
Link 33: |
searchenginez.com (meta-meta, separate vinduer)
|
Link 34: |
Multi Web Search (meta-meta, frames)
|
Link 35: |
20search.com (søgefelter for 20 søgemaskiner)
|
Link 36: |
Omnicast (søgefelter for 100+ søgemaskiner)
|
Link 37: |
Search-Cube (visuel, bruger Google)
|
Link 38: |
Viewzi (visuel, bruger Google og Yahoo)
|
Link 39: |
MiddleSpot (visuel, bruger Yahoo)
|
Link 40: |
Nexplore (visuel, meta)
|
Link 41: |
Simploos (visuel, bruger Google)
|
Link 42: |
TouchGraph Google Browser (visuel)
|
Link 43: |
Spacetime (visuel, bruger Google)
|
Link 44: |
Spezify (visuel, meta)
|
Link 45: |
DK-Finder (dansk, oversigt)
|
Link 46: |
Jubii (dansk)
|
Link 47: |
Eniro (dansk)
|
Link 48: |
søgning.dk (dansk)
|
Link 49: |
søgning.dk "Quick Search" (dansk)
|
Link 50: |
findlet.dk (dansk)
|
Link 51: |
De Gule Sider (dansk, oplysning)
|
|